خیز جهاد کشاورزی برای ایجاد ۱۷ هزار فرصت شغلی در کرمانشاه

بیکاری سال‌های طولانی است که به عنوان معضل و درد اول استان کرمانشاه مطرح است، دردی که البته در سال های اخیر مقداری تسکین یافته و سازمان‌ها و اداراتی مانند جهاد کشاورزی برای بهتر شدن وضعیت خیز برداشته‌اند.

به گزارش ایرنا، وضعیت نرخ بیکاری کشور در سال های اخیر را که دنبال کنیم همواره ردپایی از کرمانشاه نیز دیده شده است، در همه این سال ها انگ بیکارترین استان کشور بر پیشانی این دیارحک بسته و زخم کهنه نبود کار جوانان بسیاری را از این منطقه فراری داده است.

با وجود همه تلاش های صورت گرفته کرمانشاه همچنان با غول بیکاری می جنگد ولی به نظر می رسد زور این غول بزرگ بر زور مسوولان استان می چربد چرا که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب و میانگین کشوری داریم.

طبق آنچه که مرکز آمار ایران در اواسط اردیبهشت امسال منتشر کرد کرمانشاه در میان استان های کشور رده سوم را در کاهش نرخ بیکاری طی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ داشت و از این نظر جزو مناطق موفق بود ولی با این حال با به جا گذاشتن نرخ بیکاری ۱۵.۷ درصد در صدر استان های بیکار کشور قرار گرفت.

هرچند آمار منتشر شده در خصوص نرخ اشتغال فصل بهار امسال بازهم حکایت از حرکت رو به جلوی کرمانشاه برای متوقف کردن اسب لجام گسیخته بیکاری داشت و نسبت به بهار سال گذشته با کاهش یک درصدی روبرو بوده ایم تا امیدوارانه تر از قبل به فکر اشتغالزایی باشیم.

در این میان دستگاه ها و سازمان های مختلف هرکدام به نوبه خود سعی کرده اند با انجام تکالیفی که بر عهده اشان گذاشته شده سهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال ایجادی در استان داشته باشند.

یکی از این دستگاه ها، جهاد کشاورزی با زیرمجموعه های فراوان است که می تواند سهم به سزایی در شکست دادن غول بیکاری و افزایش امید در میان مردم و جوانان با ایجاد شغل داشته باشد.

آنچنان که مدیران این مجموعه عنوان می کند، اجرای بیش از هفت هزار طرح با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال طی سال جاری در دستور کار قرار دارد، طرح هایی که اگر همگی به سرانجام برسند می توانند زمینه اشتغال افزون بر ۱۶ هزار فرصت شغلی را فراهم کنند.

سرمایه گذاری روز بهبود تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و غذایی و بهبود تولیدات گیاهی از جمله اولیوت هایی است که امسال در جهاد کشاورزی کرمانشاه دنبال می شود.

هرچند مشکلاتی نیز سر راه مسوولان سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد که انتظار می رود مسوولان بالادستی در راستای رفع آنها به منظور تحقق اشتغالزایی پیش بینی شده و کمک به کشاورزان برای افزایش تولیدات تلاش کنند.

پیش بینی ایجاد بیش از ۱۷ هزار فرصت شغلی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای اجرای طرح های اشتغالزا و همچنین صدور پروانه های بهره برداری در این سازمان، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی تاکنون در این راستا انجام شده و پیش بینی می شود در پایان سال جاری بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی در راستای طرح های اشتغالزا و صدور پرونه های بهره برداری ایجاد شود.

نوربخش حاتمی در همین راستا به خبرنگار ایرنا گفت: بخش عمده ای از فرصت های شغلی یاد شده که بیش از ۱۶ هزار و ۲۸۰ فرصت شغلی خواهد بود قرار است در بخش های بهبود تولیدات گیاهی، تولیدات دامی و صنایع تبدیلی و غذایی فراهم شود و پیش بینی ما این است ۱۳ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شود.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در این بخش ها طی چهار ماه نخست امسال نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۳۰۴ طرح با سرمایه گذاری چهار هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال اجرایی و زمینه اشتغال پنج هزار و ۸۴۲ نفر را نیز فراهم کرده است.

حاتمی یادآوری کرد: از مجموع اشتغال های ایجاد شده سال جاری، چهار هزار و ۴۲۲ فرصت شغلی با اجرای ۶۷۰ طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی، ۷۹۹ فرصت شغلی با اجرای ۷۷ طرح در بخش صنایع تبدیلی و غذایی و ۶۲۱ فرصت شغلی با اجرای ۵۵۷ طرح در بخش بهبود تولیدات دامی بوده است.

صدور پرونه های بهره برداری در راستای اشتغالزایی مضاعف

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به افزایش صدور پرونه های بهره برداری در بخش های صنایع تبدیلی، دامپروری و گلخانه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود از این محل تا پایان سال جاری بیش از یک هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

حاتمی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال ۲۵ فقره مجوز با سرمایه گذاری ۲۹۰ میلیارد ریال صادر و منجر به ایجاد ۲۷۱ فرصت شغلی جدید شده است.

وی ادامه داد: ۱۲۶ فرصت شغلی در بخش صنایع تبدیلی، ۸۳ فرصت شغلی در بخش دامپروری و ۱۲ فرصت شغلی نیز در بخش گلخانه طی سال جاری ایجاد شده است.

حاتمی میزان پروانه های بهره برداری صادر شده سال گذشته را ۱۰۶ مورد با سرمایه گذاری سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۹۵۱ فرصت شغلی در قبال صدور این پرونه ها ایجاد شد.

مشکلات پیش روی بخش کشاورزی

این مقام مسوول در بخش پایانی سخنان خود به برخی مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: عدم ابلاغ تسهیلات در سال جاری جهت احداث گلخانه و افزایش درصد سود تسهیلات بند الف تبصره ۱۱۸ به ۱۲.۵ درصد از جمله آنهاست.

وی یادآوری کرد: عدم تخصیص اعتبار لازم و به موقع برای اجرای پروژه های اشتغالزا، عدم تامین آب از جانب وزارت نیرو و سرقت تجهیزات با توجه به طولانی شدن اجرای پروژه ها از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

افزایش قیمت لوله و تجهیزات، کافی نبودن مبلغ یارانه های اختصاص یافته به حوزه کشاورزی و عدم پذیرش طرح احداث باغات از سوی بانک ها از دیگر مشکلاتی بود که حاتمی به آنها اشاره کرد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات از آن برداشت می شود.
هم اکنون بیش از ۱۲۲ هزار بهره برداری در بخش کشاورزی استان کرمانشاه فعالیت دارند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ