یکسان بودن حقوق کارگران در شهر و روستا مشکل زا است

کارآفرین حوزه اشتغال زایی گفت: یکسان بودن حقوق کارگران در شهر و روستا موجب می‌شود کارفرمایان به سمت ایجاد کارگاه در روستاها نروند.


اکبر اخوان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص آمار کارگران رسمی و غیر رسمی کشور اظهار داشت: در کشور حدود ۱۰ میلیون کارگر رسمی و هفت میلیون کارگر غیر رسمی فعالیت دارند، البته در خصوص کارگران غیر رسمی آمارهای متناقضی از چهار تا ۱۱ میلیون نفر وجود دارد اما طبق اعلام شورای کار این تعداد حدود هفتم میلیون نفر است.
وی افزود: مسئولان و صدا و سیما مشکلات کارگران غیر رسمی را منعکس نمی‌کنند، در این بین کارگران نیز مقصر هستند زیرا تلاشی برای گرفتن حق خود نمی‌کنند، طبق گفته آیت الله شهید بهشتی ظالم و مظلوم هر دو مقصر هستند، این در حالی است که کارگران حتی بیمه نیز ندارند.
کارآفرین حوزه اشتغال زایی ادامه داد: مجلس به تازگی طرحی را برای اداره کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر ارائه داده است که در آن ابهامی برای مساوی سازی حقوق کارگران روستا و شهر مطرح بود، اگر حقوق کارگران در شهر و روستا یکی شود کسی در روستا کارگاه تاسیس نمی‌کند پس این مساوی سازی به ضرر خود روستاییان است.
وی تصریح کرد: اگر حقوق روستایی پایین‌تر باشد فرد کارگاه دار ترغیب می‌شود که در روستا کارگاه تاسیس کند که منجر به اشتغال آنها خواهد شد، البته که این اختلاف حقوق در ماده ۴۱ قانون کار مورد توجه بوده است که در آن حداقلی برای مشاغل مختلف در نظر گرفته شده است.
اخوان مقدم اضافه کرد: باید قانونی برای ایجاد تفاوت حقوق در روستا و شهر تصویب شود تا کارگاه‌ها در روستاها نیز رونق پیدا کند، قانون کار فعلی از قشر ضعیف حمایت نمی‌کند در حالی که تصویب چنین قانون‌هایی باید به منفعت قشر ضعیف باشد.
وی با بیان اینکه دستمزد کارگران در ۱۸ درصد کشورهای دنیا توافقی است، اضافه کرد: وضعیت کارگری در این کشورها نسبت به کشورهای هم سطح بهتر است، همانطور که الان در اروپا در ۹ کشور دستمزد کارگران توافقی است و وضعیت کارگران رسمی و غیر رسمی تفاوت چندانی ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر

برای مشاهده اخبار تعیین دستمزد کارگران اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین اخبار مرتبط با کارگران و کارفرمایان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ