استخدام ۳۰۰ نیروی متخصص در حوزه فناوری و نوآوری

یاسوج- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۳۰۰ نیروی متخصص در حوزه فناوری و نوآوری استخدام می شوند و زیرساخت حوزه انسانی در این حوزه تکمیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی خیرالدین روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس پیشین و جدید پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: پس از اینکه نامگذاری سال با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین انجام شد چند وزارت خانه موظف شدند که آئین نامه حمایت از شعار سال را بنویسند.

وی افزود: وزارت علوم یکی از این وزارت خانه ها بود که این آئین نامه به تصویب دولت رساند و یکی از بندهای آن ماده ۳۸ این است که به وزارت علوم اجازه می دهد ۳۰۰ نیروی متخصص در حوزه فناوری و نوآوری بتواند استخدام کند و زیرساخت حوزه انسانی را تکمیل کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی در پارک های علم و فناوری کمبود نیروهای متخصص است.

خیرالدین تاکید کرد: به صورت جدی استخدامی ۳۰۰ نفر نیروی متخصص دنبال می شود تا در پارک های علم و فناوری از این نیروهای متخصص استفاده شود.

وی با اشاره به یک تصمیم برای کارکنان پارک علم و فناوری، تصریح کرد: بر اساس این تصمیم به حقوق کارکنان آن مالیات تعلق نمی گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیات علمی مصوب شد که که ۲۵ پایه اش مربوط به فناوری است.

وی تاکید کرد: چنانچه اعضای هیات علمی در حوزه دانش بنیان و فناوری وارد شوند می توانند ۲۵ پایه تشویقی بگیرند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: وظیفه رئیس پارک تعامل با دستگاه های اجرایی و مسئولان استان و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان و واحد های خلاق است.

خیرالدین اضافه کرد: در این استان ظرفیت های کشاورزی، صنایع غذایی، دارو و غذا وجود دارد که امید است دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با همکاری جهاد کشاورزی ایجاد شود.

وی بیان کرد: لازم است با کمک شهرک صنعتی، شهرک فناوری ایجاد شود و دانشگاه یاسوج به سمت ایجاد یک پردیس علم و فناوری دانشگاهی برود و پس از حدود دو سال پارک علم و فناوری دانشگاه یاسوج هم مجوز بگیرد.

خیرالدین با اشاره به ظرفیت های خیرین، گفت: در وزارت علوم ستاد خیرین تشکیل شده و بخشی به نام خیرین و نوآوری وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی بیان کرد: تنها ۲ شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مرکز رشد هستند که باید مراکز رشد در دیگر شهرستان ها هم ایجاد شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: مشکلات پارک های علم و فناوری در همه پارک ها مشترک است و مهمترین آن فضای استقرار، مسائل نقدینگی و نیاز به حمایت مالی، صدور مجوز، فروش محصولات و دیگر موارد است.

خیرالدین گفت: صندوق پژوهش و فناوری در استان ها باید برای حمایت از پارک ها در استان ها فعال شوند.

وی افزود: طبق ماده ۳۴ ضوابط بودجه ۱۴۰۱ استان ها موظف اند ۱۰ درصد تملک دارایی را در طرح های دانش بنیان هزینه کنند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور باید به شدت افزایش پیدا کنند و امیدواریم با کمک دانشگاه ها این امر محقق شود.

خیرالدین ادامه داد: مهم ترین وظیفه پارک علم و فناوری تبدیل ایده به محصول و تولید مبتنی بر دانش و اشتغال آفرین است.

وی تاکید کرد: باید تولید مبتنی بر نیاز باشد زیرا یکی از مهمترین کارهای ما نیازسنجی در استان و نیاز آفرینی است به معنای آنکه در چند سال آینده استان به چه چیزی نیاز دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دومین نقش پارک علم و فناوری در استان ها با توجه به اینکه پارک علم و فناوری مجموعه ای است که در آن شرکت های دانش بنیان با فعالیت های متعدد سر و کار دارند می توانند تیم تشکیل دهند و مسائل بزرگ و سخت استان را حل کنند.

وی بیان کرد: مهمترین وظایف پارک علم و فناوری ایجاد زیرساخت است و یکی از مشکلات اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اراضی است.

خیرالدین اضافه کرد: پارک علم و فناوری یک نوع شهرک صنعتی است که بتواند در حوزه دانش بنیان زمین واگذار کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از مباحث در قانون جهش تولید دانش بنیان واگذاری اراضی پارک است اما وقتی زمینی وجود ندارد و به سمت شهرک صنعتی می رود، در این صورت هدفی که پارک دارد محقق نمی شود.

وی ابراز داشت: در بحث زمین اراضی و زیرساخت پارک ها باید کمک شود و مشکل پارک در کهگیلویه و بویراحمد رفع شود.

رئیس جدید پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امسال سال پارک علم و فناوری است و هیچ نهادی به اندازه پارک های علم و فناوری وظیفه سنگین ندارند.

محسن فرزین افزود: به عنوان راهبرد اصلی مدیریت جدید پارک علم و فناوری استان، تمرکز اساسی بر پتانسیل های استان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: استان پتانسیل های زیادی در حوزه کشاورزی، گردشگری، منابع طبیعی و دیگر موارد دارد.

رئیس جدید پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پویا ترین سازمان در استان ها پارک های علم و فناوری هستند و جهادی پای کار آمده ایم.

آیین معارفه رئیس جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه با حضور علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه یاسوج، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در این آئین از خدمات سید شمس الدین هاشمی رئیس پیشین تجلیل و محسن فرزین به عنوان رئیس جدید پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.

در حال حاضر ۵۲ واحد فناور در مراکز رشد بویراحمد، گچساران و کهگیلویه فعالیت دارند. ۱۶ شرکت در پارک استان، ۱۸ واحد فناور در مرکز رشد جامع شهر یاسوج و ۱۶ واحد فناور در مرکز رشد گچساران مستقر هستند و تاکنون با استقرار ۲ واحد فناور در مرکز رشد کهگیلویه موافقت شده است.

واحدهای فناورانه و شرکت های دانش بنیان استان تاکنون حدود ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ