انتشار دفترچه آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت پیش از روز جهانی معلول

۵ نظر

رییس سازمان بهزیستی گفت: سازمان اداری استخدامی این نتیجه رسیده است یک آزمون اختصاص برای افراد دارای معلولیت تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار کند. ما به دستگاه های که در این آزمون همکاری می کنند، اجازه بازید از یک مرکز شیر خوارگاهی داده می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست بررسی برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت امروز چهارشنبه ۱۰آبان ماه با حضور علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور، حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و علی افشاری مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی در این نشست اظهار کرد: این سازمان یک سازمان مردمی است، آنچه امروز است هم افزایی بین دستگاه ها در دولت سیزدهم ایجاد شده است. امروز بنا شده است اصل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و راهبرد هایی برای حمایت از قشر نخبگانی را مشخص می کند.

وی افزود: دستگاه ها یک آرایش جدید به خود گرفتند و امروز حرف آزمون ویژه برای افراد دارای معلولیت زده شده است. سازمان اداری استخدامی این نتیجه رسیده است یک آزمون اختصاص برای افراد دارای معلولیت تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار کند. ما به دستگاه های که در این آزمون همکاری می کنند، اجازه بازید از یک مرکز شیر خوارگاهی داده می شود.

محمد قادری گفت: چهار معاون وزیر که در اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ترک فعل دستگاه کردند، مورد بازخواست و حکم انفصال آنها صادر شده است.

رییس سازمان بهزیستی عنوان کرد: مخبر معاون اول رییس جمهور در راستای اجرای سه جلسه داشته این که نشانگر عزم این دولت در اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بوده است. سکوهای جذب و استخدام ۴ هزار و ۳۳ نفر در دستگاه های اجرایی تا یک هفته آینده فراهم می شود. افراد دارای معلولیت دارای ظرفیت های زیادی براساس عدالت خداوند هستند به عنوان مثال دانش آموز دختر نابینایی که در. کنکور سراسری در رشته پزشکی قبول شد و افراد دارای معلولیت در پار المپیک مدال آوردند.

 

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی موظف است که هرفصل در راستای قانون بشر گزارش هایی از اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ارائه دهد. سالانه ۳۰۰ هزار و سالانه ۶۰ هزار فرد معلول به بدنه سازمان بهزیستی اضافه می شود.

محمد قادری گفت: ۱۰۰ هزار دانش آموز ، حمل و نقل و بهداشت نداشته باشد باعث خانه نشینی. فرزندان دارای معلولیت می شود که منجر به مشکلات زیادی می شود.

وی ادامه داد: از هر ۲۸۶ دختر یک دختر دارای طیف اوتیسم می باشد و این آمار در پسران بیشتر است و باید شرایط را برای مدرسه و آموزش آنها فراهم کنیم. همچنین سالمندی نزدیک است و باید برای این مرحله هم شرایط را فراهم می کنیم.

در ادامه نشست حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشورگفت: در زمانی ما سیاست های سکه باید به گفتمان سازی قرار بگیرد،. بررسی می کنیم ، ما یک بحث اجتماعی و اعتقادی در بحث فقرا، جانبازان ، افراد دارای معلولیت داریم و بیشتر ما بحث بین افراد دارای نقص فرهنگی و اجتماعی و جسمانی است و دایره نقص گسترده است در حالیکه ما بیشتر به نقص های جسمانی توجه می کنیم. ریشه نیازهای ما در ضعف و نقص است.

عرب اسدی عنوان کرد: اگر ضعف و نقص در زندگی روزمره وجود دارد ونقص در نظام اجتماعی باعث نقص و ضعف من ی شود و حدود ۶۰ هزار نفر سالانه به خاطر خودرو ها معلول می شوند. در این راستا نمی تواند کسی را مقصر دانست . تصادف از جمله عوامل ایجاد نقص است که این عامل براثر نقص نظام اجتماعی است ، ما باید خدماتی برای جبران این نقص ها ارایه دهیم.

 

عرب اسدی ضمن بیان فراز هایی از نهج البلاغه گفت: سهمیه ای قانونی برای افراد دارای معلولیت در قانون مشخص شده است ، افراد دارای معلولیت باشرکت در آزمون به رقابت می پردازد، دستگاه های اداری می توانند این افراد را استخدام کنند که حدود ۳۰ الی ۴۹ درصد جایگاه های اداری در دستگاه های اجرایی وجود دارد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با وجود ظرفیت ۴ هزار و ۳۳ نفر در دستگاه هامی توانند با استفاده از سهمیه ها استخدام کنند، عنوان کرد: اگر افراد دارای معلولیت برای مقام های استخدامی مهارت کافی را نداشتند، سازمان بهزیستی می توانند آنها کلاس های توانمند سازی برگزار کند.معلولیتی مخل دستگاه های اجرایی است، معرفی نمی شود. ۶۸ دستگاه اجرایی با نیاز به نیروی انسانی از سهیمه استخدامی خود کنند.

 

وی افزود: بانک ها از جمله دستگاه های است که به دلیلی وضعیت مالی خوب مناسب سازی خوب عمل کرده و می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

 

وی بابیان اینکه جایگاه ارباب و خدمت گذار. تغییر کرده است، گفت افراد دارای معلولیت که انگیزه خدمت به مردم را دارند، استفاده کنیم.

عرب اسدی گفت: شرایط استفاده افراد داری معلولیت در دستگاه فراهم شده و دستگاه ها می تواند از این ظرفیت و دارای قابلیت استفاده کند تا آنها را از مستمری گیری رها شوند. ما منتظر این هستیم که دستگاه ها شغل محله و چه افرادی را می خواهند، اعلام کنند تا دفترچه این آزمون تنظیم شد، مهلت زمانی قبل از روز جهانی معلول دفتر چه آزمون را تنظیم و منتشر کنیم.

در ادامه این جلسه علی افشاری مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اجرا نشدن برخی مواد قانون حمایت از حقوق معلولان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در جلسه ای، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اداری استخدامی و دیگر دستگاه‌ها حضور داشتند سازمان بازرسی از سازمانهای مجری مطالبه اجرای قانون ۳ درصد استخدام را کرد و در آن جلسه مقرر شد برای اولین بار اولین آزمون اختصاصی برای معلولان برگزار شود.


افشاری عنوان کرد: براساس قانون ۳۰ درصد از پست های اپراتور و مسئول دفتر و تلفنچی در دستگاههای اجرایی باید به معلولان اختصاص پیدا کند که تاکنون به این بهانه که این پست ها از ساختارهای دولتی حدف شده اند اجرا نشده است.

وی افزود: یکی از ماده‌های قانونی حمایت از معلولان گرفتن آزمون اختصاصی برای استخدام معلولان بوده که علی رغم گذشت ۱۰ سال از قانون قبلی معلولان، این موضوع تاکنون در کشور اجرا نشده و مغفول مانده است.

مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشورادامه داد: در جلسه ای، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان اداری استخدامی و دیگر دستگاه‌ها حضور داشتند سازمان بازرسی از سازمانهای مجری مطالبه اجرای قانون ۳ درصد استخدام را کرد و در آن جلسه مقرر شد برای اولین بار اولین آزمون اختصاصی برای معلولان برگزار شود.

افشاری گفت: در سنوات گذشته ۱۰ آزمون فراگیر توسط سازمان اداری استخدامی برگزار شده و براساس قانون سازمان اداری استخدامی ۳ درصد از سهمیه استخدامی ها را کسر و به دستگاهها برای جذب معلولان تخصیص داد اما بعد از بررسی‌های سازمان و سازمان استخدامی، متوجه شدیم فقط یک سوم سهمیه‌ها در طول ۱۰ سال گذشته در دستگاه ها استخدام شدند به طوری که از ۵ هزار و ۶۰۰ سهمیه استخدامی، متاسفانه تنها ۱۶۰۰ نفر جذب شده اند و ۴ هزار و ۳۳ نفر در دستگاهها استخدام نشدند.

مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشورافزود: در حال حاضر ۱۹ هزار معلول با تحصیلات دانشگاهی بیکار در کشور داریم که ۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر از آن‌ها زن و حدود ۹ هزار نفر دیکر مرد هستند.

وی با اشاره به یکی از بزرگترین چالش‌های معلولان در عدم جذب معلولان اظهار کرد: یک بند در قانون وجود دارد که معلول باید توانایی انجام کار داشته باشداموزش و پرورش و بانکداران نابینایان را رد میکند. ما در این آزمون آگهی را براساس شرایط جسمانی معلول تنظیم میکنیم و در تنظیم اگهی طوری رفتار میکنیم که افراد اتوانی انجام کار در شغلهای مربوطه استخدام شوند.

افشاری با اشاره به اینکه یکی از دیگر مشکلات معلولان در عدم جذب حد نصاب بود، گفت: سازمان اداری و استخدامی حد نصاب را برای داوطلبان معلول از رقابت با داوطلبان ازاد به خودشان منتقل کرد.

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای انتشار دفترچه آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت پیش از روز جهانی معلول

  • ا
    امیر
    ۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۹
    سلام وقت بخیر
    خب معلولی که تحصیلات دانشگاهی نداشته و دنبال کار هم هست باید چیکار کنه حتما باید مدرک دانشگاهی باشه
    • ع
      علی حکیم آبادی
      ۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۲
      باسلام و وقت به خیر .بنده فارغ التحصیل رشته مهندس کشاورزی دامپروری هستم خواهشا این رشته رو هم درآزمون استخدامی معلولین لحاظ کنین با کمال تشکر.🙏
      • ف
        فقط خدا
        ۹ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۸
        من حدود 12ساله مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی گرفتم که رشتمو تو شهرما نمیخاستن حالا کم کم سنمون به 40داره میرسه خاهشا ازمون اختصاصی معلولین را برگزار کنیدو این رشته ها تو بهزیستی بگیرید..سخته یه عمر درس بخونیم اخرشم هیچی!!!
        • ی
          یا خدا
          ۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰
          با سلام. منتظر انتشار دفترچه هستیم
          • م
            مهران
            ۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
            سلام و وقت بخیر
            ببخشین از بین 19000هزار نفر 4هزار نفر استخدام میشن
            بنظرت این تعداد استخدامی کم نیست
            میش منابع رشته کامپیوتر بگین چی هستن
            ممنووووون میشم
            ب امید موفقیت همه عزیزان 🤲🤲

            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

            ثبت پاسخ