رتبه بندی ۹۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش

تهران _ ایرنا _ سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۸۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش رتبه‌بندی شدند، گفت: ۹۲ درصد کارکنان این وزارت‌خانه در بخش آموزش فعال هستند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: معلمان نمونه هر سال در هفته معلم انتخاب می‌شوند، امسال هم تلاش شده تا نحوه شناسایی اینگونه نباشد که معلم خود را برای نمونه بودن کاندید کند، آموزش و پرورش از طریق نظرخواهی از سایر معلمان، دانش‌آموزان و والدین، معلمان نمونه را شناسایی کرد.

وی افزود: ۹۳ هزار معلم در سطح مدارس به عنوان نمونه شناسایی، ۲ هزار و ۳۱۷ معلم نمونه در سطح مناطق معرفی شدند و ۱۵۹ نفر در دوره‌های تحصیلی مختلف در گروه معلم و ۱۶۰ نفر در گروه کیفیت بخشی به عنوان نمونه در بخش استانی معرفی شدند.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش کشوری ۲۰ نفر به عنوان معلم نمونه شناسایی شدند که ۱۵ نفر معلم و ۵ نفر در گروه‌های کیفیت بخشی ازجمله مشاور، مربی تربیت بدنی و امور تربیتی هستند.

فرهادی عنوان کرد: معلمان نمونه روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رییس جمهور دیدار دارند، همچنین با رهبر انقلاب نیز دیدار خواهند داشت.

وی ادامه داد: با شناسایی معلمان نمونه به دنبال تقویت خلاقیت هستیم همچنین آنها را به عنوان افراد برتر در عرصه تعلیم و تربیت معرفی می‌کنیم و برای نخستین بار این افراد در کانون‌های ارزیابی در معرض بررسی قرار گرفتند.

 

در ساخت مدارس ۳۵ درصد رشد داشتیم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۲، در ساخت مدارس ۳۵ درصد رشد داشتیم، ۶ هزار ۶۷۸ مدرسه ساختیم، به طور میانگین هر هشت روز یک مدرسه و ۱۹۲ هنرستان ساخته شده است، همچنین مشارکت خیران در بحث مدرسه‌سازی ۳۰۰ درصد افزایش داشت و ۱۱هزار میلیارد تومان مشارکت مالی داشتند.

فرهادی یادآور شد: بعد از ۱۰ سال وقفه در توزیع شیر مدارس شاهد توزیع شیر رایگان بودیم و ۲۰۰ نوبت شیر رایگان برای هشت میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی فعلی و سال گذشته، ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و رجایی و آزمون استخدامی ماده ۲۸ صادر شد، توضیح داد: مهر امسال ۳۲ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تحصیل خواهند کرد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۶ هزار سند مالکیت برای مدارس و املاک آموزش و پرورش دریافت کردیم که بیشترین سند مربوط به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کردستان است.

اعلام برنامه‌های هفته معلم/ ۹۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش رتبه‌بندی شدند

مهر امسال چالش کمبود معلم را نخواهیم داشت

وی خاطر نشان کرد: مهر امسال چالش کمبود معلم که به واسطه جذب نامناسب از سال ۹۲ تا ۹۷ رخ داده بود را نخواهیم داشت و به جای کمبود معلم باید به فکر تامین کیفیت در مدارس باشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی گفت: ۴۷ درصد مدارس ابتدایی تراکم کمتر از ۲۶ نفر دارند، ۳۸ درصد از ۲۶ تا ۳۵ نفر هستند و کمتر از ۲ درصد در مرز تراکم ۴۰ نفر و بالاتر هستند.

فرهادی همچنین درباره ایجاد سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان گفت: آیین نامه آن در دولت تصویب شد و اکنون در حال بررسی است و به دنبال ایجاد رفاه در معیشت معلمان هستیم و به محض تصویب جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی سلامت روان معلمان تازه استخدام شده بیان کرد: در حال حاضر تنبیه بدنی دانش آموزان بسیار اندک است در پذیرش معلمان جدید به صورت کانون‌های ارزیابی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیاز برای معلمان و شخصیت و... بررسی می‌شود تا با شخصیت آرام و صبور وارد آموزش و پرورش شود.

فرهادی همچنین درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان گفت: مدارس به جز آنهایی که برایشان مشخص است مانند سمپاد یا نمونه دولتی، اجازه برگزاری آزمون ندارند، سال گذشته ثبت‌نام الکترونیکی داشتیم که بسیاری از خانواده‌ها اینگونه اقدام کردند در بحث محدوده بندی جغرافیایی مدارس هم تلاش شده است تا حداکثر همکاری با خانواده‌ها انجام شود و قرار شد در برخی نقاط که محدوده به حدی است که خانواده‌ها در شعاع مدرسه قرار می‌گیرند، همراهی لازم انجام شود.

وی افزود:به دنبال تقویت مدارس دولتی هستیم و در تلاش هستیم تا در مدارس غیردولتی، نظارت را افزایش دهیم.

انتخاب معلمان نمونه فقط از مدارس دولتی است

سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب معلمان نمونه از مدارس غیردولتی هم انجام می‌شود، عنوان کرد: انتخاب معلمان نمونه فقط از مدارس دولتی است چون ما نماینده دولت هستیم همچنان انتظار داریم مدارس دولتی در رقابت با مدارس غیردولتی با کیفیت بتوانند اولیا را اقناع کنند که در این مدارس ثبت‌نام کنند.

فرهادی با بیان اینکه رتبه‌بندی برای همه معلمانی که مدارک خود را بارگذاری کردند، انجام شده است، یادآور شد: رتبه بندی برای دولت بار مالی جدی دارد و نشان می‌دهد دولت به معیشت معلمان توجه دارد و معتقدیم با تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزش و پرورش را خواهیم داشت.

وی درباره تامین مسکن فرهنگیان گفت: چند مسیر جود داشت از جمله ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن که با نهادهای مربوطه صحبت کردیم تا معلمان در اولویت باشند همچنین در تمام استان‌ها معمان فاقد مسکن را شناسایی کردیم که بیش از ۱۰۰ هزارنفر هستند همچنین در تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی در ۱۸ استان برای ساخت ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی اقدامات لازم انجام شده است و آموزش و پرورش زمین های مازاد خود را برای این کار اختصاص داده است در استان‌هایی که ظرفیت نداشتیم، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که معلمان را برای تامین مسکن در اولویت قرار می‌دهد.

بین فارغ التحصیلان هنرستان‌ها کمترین میزان بیکاری را داریم

سخنگوی آموز شو پرورش درباره هدایت تحصیلی اظهار کرد: در بین فارغ التحصیلان هنرستان‌ها کمترین میزان بیکاری را داریم و هنرستان‌ها الگوی موفقی است که باید به دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی برای ورود به هنرستان‌ها مشاوره مناسبی دهیم.

فرهادی درباره تغییر تقویم آموزشی مدارس گفت: سال تحصیلی وابستگی شدید به اقلیم دارد و توجه به این موضوع در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است، اکنون زمان آغاز سال تحصیلی از مهر ماه است، تقویم آموزشی برای تغییرقابل بررسی است اما هنوز مصوب نشده است و بعد از مصوب شدن، اعلام خواهیم کرد.

وی درباره اخذ وجه در مدارس عنوان کرد: به جز مدارس خاص مانند شاهد و تیزهوشان که خدمات ویژه می‌دهند در سایر مدارس دولتی بحث دریافت پول را نداریم، در مدارس دولتی ممکن است انجمن اولیا و مربیان برای فعالیت‌های مدرسه تصمیم به دریافت وجه بگیرد اما مدارس نمی‌توانند به دلیل عدم پرداخت پول،کارنامه دانش‌آموز را ندهند و اگر خانواده‌ها به مدرسه مراجعه کردند و مشکل حل نشد به منطقه آموزش و پرورش مربوطه مراجعه کنند.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ