لزوم تعیین تکلیف اصلاح قانون بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلاح قانون بخش تعاون پس از ۹ سال، گام جدی برای شفافیت و مشارکت بیشتر تعاونی‌ها در اتاق تعاون است.


به گزارش بازارکار، «محمد جعفر کبیری» در مراسم رونمایی از ۲۸۶ پروژه بخش تعاون و اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون، اظهار داشت: سه میلیون تعاونی در جهان وجود دارد و ۲۸۰ میلیون نفر در این بخش فعال هستند که ۱۰ درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: ۳۰۰ تعاونی برتر با گردش مالی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان وجود دارد که از این رقم به ترتیب ۷۷ تعاونی برتر جهان در آمریکا، ۴۴ تعاونی برتر در فرانسه، ۳۰ تعاونی برتر در آلمان و ۲۴ تعاونی برتر در ژاپن است.

این مقام مسوول به تعاونی‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: ۹۴ هزار تعاونی در کشور فعال است و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند و تعاونی‌های فعال در عرصه حمل و نقل و شیلات در کشور پیش‌گام هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از تجربیات جهانی در توسعه بخش تعاون می‌تواند در تاب‌آوری اقتصادی، توسعه رفاه، توزیع عادلانه درآمدها و جذب سرمایه مردمی کمک کند.

کبیری با بیان اینکه تعاون راهکار اساسی فقر فرهنگ کار گروهی است، افزود: گام مهمی در بحث ترویجی تعاونی‌ها برداشته شده و بودجه ترجیحی بخش تعاون ۲۰ برابر رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث احیای اعتبار عمومی تعاونی‌ها کار جدی باید آغاز شود، تصریح‌کرد: این مهم نیازمند این است که پس از بحث شفافیت، بنا را بر قانون جامع و مانع بنیان نهیم و لازم است پس از ۹ سال قانون بخش تعاون که پیش از دولت تدبیر و امید ارائه شده بود، اصلاح شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اصلاح این تعاونی گام جدی برای شفافیت و مشارکت بیشتر تعداد تعاونی‌ها در اتاق تعاون است، به ویژه در شرایط موجود که فقط هشت درصد تعاونی‌های کشور عضو اتاق تعاون هستند.

وی، به مجامع الکترونیک تعاونی اشاره کرد و گفت: این مجامع در شهریورماه به صورت آزمایشی در کرمان اجرا شد و در شروع سال جدید همه تعاونگران می‌توانند از ظرفیت این مجامع استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، ۲۸۶ پروژه تعاونی در سراسر کشور امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به بهره‌برداری رسید. ارزش روز سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها که به مناسب دهه فجر انجام شد، دو هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان است.

با افتتاح این پروژه‌ها هشت هزار و ۳۰۱ نفر شغل ایجاد می شود.

منبع : بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار ثبت تعاونی ها اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ