جزئیات برگزاری آزمون اختصاصی استخدام معلولان

معاون کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی کشور درباره برگزاری آزمون اختصاصی استخدام افراد دارای معلولیت توضیحاتی را ارائه کرد.

«محسن ایروانی» معاون کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنار درباره آزمون اختصاصی استخدام افراد دارای معلولیت گفت: در سال‌های گذشته وقتی سهمیه‌های استخدامی اعلام می‌شد، باید سه درصد آن را برای افراد دارای معلولیت اختصاص می‌دادند که اغلب افراد دارای معلولیت نمی‌توانستند این سه درصد را پر کنند، از همین رو سهمیه‌های بلااستفاده باقی مانده در طی این سال‌ها را سازمان امور اداری و استخدامی را احصا کرده که حدود ۴۰۴۰ نفر شده است.

وی ادامه داد: طبیعتا رقابت بین یک فرد دارای معلولیت و یک فرد بدون معلولیت متفاوت و اغلب دشوار است. بنابراین توافقی بین سازمان بهزیستی و سازمان امور اداری استخدامی اتفاق افتاد که براساس آن رسته‌های شغلی در شهرهایی که سازمان‌های مختلف جای خالی دارند و سهمیه آن‌ها بلااستفاده باقی مانده است، آزمون استخدامی برگزار شود تا افراد دارای معلولیت بین خودشان رقابت کنند.

معاون کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات لازم برای برگزاری این آزمون در حال انجام است و در حال حاضر در حال رصد این هستند که کدام شهر، چه سازمان و چه رسته شغلی را نیاز دارد و در ماه دی اولین مرحله این آزمون استخدامی برگزار می‌شود و فرصت بسیار خوبی است که افراد دارای معلولیت که فارغ التحصیل و فاقد شغل هستند بتوانند جذب سازمان‌های دولتی شوند.

ایروانی خاطرنشان کرد: قرار است هر سال آزمون جداگانه‌ای برای استخدام افراد دارای معلولیت برگزار شود، اما امسال سهمیه تمام سال‌های قبل نیز احصا شده است و در سال‌های بعد این تعداد ظرفیت وجود ندارد و به نسبت سه درصد مجوزهایی که برای آزمون استخدامی در سال‌های بعد داده می‌شود، بین افراد دارای معلولیت آزمون اختصاصی استخدامی برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اشتغال ایجاد شده برای مددجویان این سازمان گفت: از ابتدای سال جاری حدود ۴۳ هزار حمایت شغلی را از گروه‌های هدف تحت پوشش سازمان داشته ایم. بخشی از این حمایت‌ها به صورت اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی بوده است و بخشی از آن نیز به صورت مشوق‌هایی بوده که به کارفرما داده شده است و همچنین بخشی نیز موارد خوداشتغالی بوده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که حمایت از اشتغال مددجویان تا چه زمانی ادامه دارد؟ تصریح کرد: برای اینکه به پایدارسازی اشتغال کمک کنیم یک سری تغییرات فرآیندی و ساختاری را در سیستم خودمان ایجاد می‌کنیم، از جمله این موارد تربیت تسهیلگران شغلی است تا این تسهیلگران شغلی از مددجویان ۶ ماه الی ۱ سال پشتیبانی شغلی انجام دهند تا مطمئن شویم که این فرصت شغلی منتج به یک شغل پایدار شده است. همچنین اولویت‌مان را بر رویکرد کارفرمایی گذاشته‌ایم تا افراد بتوانند در بخش‌های خصوصی استخدام شده تا مشکل فروش و بازاریابی محصول را نداشته باشند و ما بتوانیم به این ترتیب از طریق اتخاذ رویکردهایی که پایدارسازی می‌کند و با پرداخت حق بیمه کارفرما یا خویش فرما، اشتغال این افراد را تثبیت کنیم.

ایروانی ادامه داد: همچنین ساختارهای جدید ایجاد می‌کنیم تا مراکزی را به عنوان مراکز پشتیبانی شغلی ایجاد کنیم تا این پشتیبان‌ها به پایداری شغلی کمک کرده و مجموع این ساز و کارها کمک کند تا افراد اشتغال خود را زود از دست ندهند.

وی درباره مشوق‌های بیمه‌ای سازمان بهزیستی برای مددجویان و کارفرمایان گفت: مشوق‌های بیمه‌ای خویش فرمایی برای کسانی که خوداشتغال هستند، وجود دارد. در واقع مددجو بعد از ایجاد اشتغال برای اینکه بتواند در دوران بازنشستگی هم از حقوق یا مستمری برخوردار باشد بیمه می‌شود و سازمان مبلغ بیمه را به فرد پرداخت می‌کند تا فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد. این شامل هم افراد دارای معلولیت و همچنین سایر گروه‌های هدف مانند زنان سرپرست خانوار و در معرض آسیب و بهبودیافتگان از اعتیاد است.

معاون کارآفرینی و اشتغال سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین افرادی که خوداشتغال نیستند و در بخش خصوصی یا غیردولتی استخدام می‌شوند به ازای استخدام هر فرد در کارگاه یا بخش خصوصی بجای اینکه کارفرما حق بیمه را پرداخت کند، سازمان بهزیستی هزینه حق بیمه این مددجو را پرداخت می‌کند تا کارفرمایان را از این طریق تشویق کنیم که مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را به استخدام خود درآورند. میزان مبلغ حق بیمه نیز تا سقف ۲۰ درصد حقوق مصوب وزارت کار است.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ