برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی گفت: انشاء الله تا پایان سال بتوانیم یک آزمون اختصاصی برای جذب افراد دارای معلولیت در همه دستگاه‌های کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه سازمان بهزیستی مخاطبین هدف بسیار متنوعی دارد؛ گفت: از بانوان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت که اختصاصی کردن شغل برای آنها مهم است؛ از گروه‌های مورد حمایت سازمان بهزیستی هستند. پیدا کردن شغل برای یک فرد دارای معلولیت و دسترسی وی به شغلش خیلی متفاوت با افراد دیگر است.

وی با بیان اینکه تعهد اشتغال سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۳ هزار شغل بوده است؛ گفت: خوشبختانه ما در مجموعه بهزیستی از مرز ایجاد ۸۷ هزار شغل در سال گذشتیم و سازمان بهزیستی ۱۳۷ درصد تا قبل از جلسه هشتاد و سوم اشتغال با حضور آقای رئیس جمهور توانست ۸۷ هزار شغل ایجاد کند.

قادری با اشاره به وجود تسهلیگری برای تامین شغل معلولان گفت: حدود ۵۰۰ تسهیلگر محلی داریم که روند اشتغالزایی افراد معلول را بهبود می‌بخشند. همچنین معافیت مالیاتی را برای جذب افراد معلول داریم. بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اگر کارفرمایی کارگاه و مجموعه خود را برای افراد دارای معلولیت تجهیز، توسعه و مناسب سازی کند؛ جزو عملکرد قابل قبول مالیاتی اش محسوب می‌شود. در برخی موارد جبران کارایی پرداخت می‌کنیم و در برخی موارد دیگر ۲۳ درصد بیمه کارفرمایی از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود؛ این موارد موجب شده است که خوشبختانه سازمان بهزیستی عملکرد مناسبی را در زمینه اشتغال داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به برگزاری آزمون اختصاصی برای جذب افراد دارای معلولیت گفت: خوشبختانه توانستیم مجوز جذب سه هزار و ۸۰۰ نفر را از سازمان اداری و استخدامی کشور دریافت کنیم که ان شاء الله تا پایان سال بتوانیم یک آزمون اختصاصی برای جذب افراد دارای معلولیت در همه دستگاه‌های کشور داشته باشیم.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار هم در این برنامه با بیان اینکه برنامه دولت سیزدهم ایجاد سالانه یک میلیون شغل است؛ گفت: هر ساله و در ابتدای سال، برنامه‌ریزی لازم انجام شده و تعهدات دستگاه‌ها و استان‌ها مشخص و توسط وزرای کار و کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود. تعهداتی را که امسال برای ایجاد اشتغال در کل کشور در نظر گرفتیم یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ فرصت شغلی است که بین ۳۱ استان تقسیم شده است و استانداران در شورای اشتغال استان خود بین دستگاه‌های سطح استان تقسیم می‌کنند.

کریمی بیرانوند افزود: تمامی برنامه‌های اشتغالی و رصد میزان پیشرفت برنامه‌ها در سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون به صورت لحظه به لحظه و بر خط و به تفکیک استان و شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد. گزارشی که آخرین لحظه از سامانه رصد گرفتیم نشان می‌دهد ما به ۲۴ درصد از تعهدات امسال خود رسیدیم. سال گذشته در همین زمان این عدد نوزده و نیم درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌های اشتغال زایی امسال از سال گذشته جلوتر است.

بهترین و بدترین استان‌ها در اشتغالزایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در خصوص بهترین دستگاه‌ها در عمل به تعهدات اشتغالزایی گفت: به لحاظ تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده وزارت صنعت معدن و تجارت تا امروز ۲۰ درصد از تعهد خود را انجام داده است. وزارت جهاد کشاورزی تا ۲۵ درصد و کمیته امداد امام خمینی پانزده درصد تعهدات خود را عملی کرده‌اند. سازمان بهزیستی ۲۳ درصد تعهد خود را عملی نموده است. بنیاد برکت بیش از ۱۵ درصد، بسیج سازندگی بیش از ۳۲ درصد و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ۳۵ درصد اشتغالزایی داشتند.

کریمی بیرانوند خاطر نشان کرد: سه استان قزوین، هرمزگان و بوشهر با ۴۵، ۴۲ و ۴۰ درصد بیشترین اشتغال ثبت شده را داشتند و سه استان اصفهان لرستان و گیلان با ۱۰، ۱۱ و ۱۳.۵ درصد کمترین میزان اشتغال زایی را داشتند

منبع : خبرگزاری مهر

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ