خبر اختصاص سهمیه ۱۴۳۹ نفری در مجوزهای استخدامی به معلولان

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اختصاص سهمیه ۱۴۳۹ نفری در مجوزهای استخدامی به معلولان در سال جاری خبر داد.

افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سهم استخدام افراد دارای معلولیت در برگزاری آزمون‌های استخدامی اظهار کرد: براساس ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‏‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات،‌ شرکت‏‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‏‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

وی ضمن ارائه آماری از میزان استخدام افراد دارای معلولیت از سه درصد قانون استخدامی طی ۶ سال گذشته، گفت: به دنبال اجرای قانون، در سال ۱۳۹۵، ۱۸۲ نفر، در سال ۱۳۹۶، ۷۸ نفر، در سال ۱۳۹۷، ۸۹ نفر، در سال ۱۳۹۸، ۳۳۳ نفر و در سال ۱۳۹۹، ۵۰۷ نفر جذب و استخدام شدند. در سال ۱۴۰۰ آزمونی برگزار نشد و در سال ۱۴۰۱، ۵۲۸ نفر جذب شدند.

به گفته مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور، برای سال ۱۴۰۲، سهمیه افراد دارای معلولیت از استخدام‌ها ۱۴۳۹ نفر است.

صفاری‌فرد در ادامه درخصوص فرآیند استخدام معلولان نیز توضیح داد و گفت: برای اجرای قانون سهمیه سه درصد استخدامی در ابتدا دستگاه‌های اجرایی کشور باید از سازمان اداری و استخدامی مجوز استخدام دریافت کنند. در مرحله دوم مدیران نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به سازمان بهزیستی مراجعه و صورتجلسه جهت اختصاص سهمیه حداقل ۳ درصد و تعیین شغل محل‌ها را بر اساس مدارک تحصیلی افراد دارای معلولیت سراسر کشور تهیه و نسبت به انتشار دفترچه آزمون استخدامی با همکاری نهادهای اجرایی مانند سازمان سنجش آموزش کشور، جهاد دانشگاهی یا خود سازمان اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: پس از ثبت‌نام افراد دارای معلولیت در آزمون و انتخاب شغل محل‌های ویژه افراد دارای معلولیت برای دستگاه‌ها یا نهادهای مجری، استعلام مبنی بر تایید معلولیت ثبت‌نام‌کنندگان از سازمان انجام داده و همچنین آزمون در شرایط استاندارد و مناسب‌سازی شده برای افراد دارای معلولیت برگزار می‌شود؛ در صورت پذیرفته شدن در آزمون کتبی؛ آنها در کمیسیون‌های پزشکی آن دستگاه شرکت وسپس به مصاحبه دعوت می‌شوند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا افراد دارای معلولیت در صورت رد شدن در آزمون یا مصاحبه می‌توانند نسبت به نتیجه آن اعتراض کنند؟ توضیح داد: افراد عموما می‌توانند نسبت به نتایج اعتراض کنند اما براساس سوابق، اشتباهات معمولا بنابر دلایلی رخ می‌دهد مثلا گاهی افراد گزینه «معلولیت» را انتخاب نمی‌کنند که بعد از آزمون جای اعتراضی هم ندارد.

وی تصریح کرد: گاهی افراد بدون داشتن پرونده در بهزیستی، گزینه «معلولیت» را انتخاب می‌کنند که جای اعتراض ندارد. گاهی گزینه «آزاد» را انتخاب کرده و با افراد سالم سنجش می‌شوند و سپس رد شدن خود را ناشی از عدم اختصاص سهمیه ۳ درصد می‌دانند. گاهی افراد دارای معلولیت انتخاب بومی بودن را در نظر نمی‌گیرند و گاهی مدرک تحصیلی خود را با مدرک تحصیلی مورد نیاز دستگاه تطبیق نمی‌دهند.

صفاری‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مصاحبه از نمایندگان بهزیستی دعوت می‌شود، گفت: اکثر دستگاه‌ها نمایندگان سازمان بهزیستی را به جلسات دعوت می‌کنند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برگزاری آزمون مستقل برای جذب افراد دارای معلولیت که رییس سازمان بهزیستی نیز چندی پیش اعلام کرده بود تا پایان سال این آزمون مستقل در کشور برگزار و بیش از ۳۸۰۰ نفر براساس کد محل، کد رشته و ظرفیت دستگاه‌ها جذب سیستم خواهند شد نیز گفت: این موضوع در دست اقدام و برنامه‌ریزی است.

منبع : ایسنا

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ